Kort og godt om turen:

Sådan så vores blog-forside ud inden vi tog afsted på vores kanaltur i foråret 2010:


For omkring tre år siden besluttede vi os for tage på en længere tur ad Europas indre vandveje.



Og nu er det nu!



Vi har skrabet ferie sammen og taget fire måneders orlov fra vores arbejde, så vi i alt har seks måneder til vores rådighed. Fra 1. april 2010 er vi "arbejdsfri" i seks måneder. Jubiiiii!



Planen er at vi vil få Bacchus kørt fra Veddelev havn til Korsør havn med en vognmand. Så sparer vi en lang tur rundt om Sjællands Odde.



Fra Korsør går turen sådan cirka til Rødby, over Østersøen til Lübeck, ind i kanalen bag Lübeck, ned ad Elbe-Seite-kanal, på tværs af Tyskland via Mittellandskanal, gennem Holland og Belgien og ad Meuse til Paris. Vi drømmer om at lægge Bacchus midt i Paris og holde nogle ugers ferie i selve byens hjerte. Og så skal vi jo hjem igen, så vi kan starte på arbejde den 1. oktober.



Via denne blog kan alle interesserede (familie, venner, kolleger) følge vores tur gennem Europa. Vi vil skrive logbog når vi kan komme i kontakt med "nettet".




4. juni 2010

Vignette

Gælder for den 2. juni
I næste sluse, Trith St Léger, fik vi så endelig købt vores vignette. Vi købte et 30-dages kort til cirka 95 euro. Så må vi købe en ny vignette, når den udløber.
Vi fik også hældt vand på tanken igen – dejligt!
Og nu ved vi hvor utætheden er: det er vores varmtvandsbeholder der er utæt. Den er nu sat ud af funktion – og vi må klare os med koldt vand.
To nemme sluser med autopullerter førte os videre på vejen. Vi havde læst om en havn lige i starten af kanalen la Sensee med navnet ’Bassin Rond’. Det skulle være et mekka for vandsport. Ja ja – men altså ikke for sådan nogen som os der stikker 1,35 meter. Så endnu engang blev vi grundejere (stødte på grund) og måtte bakke ud igen.
Det er altså ikke så nemt at finde rigtige havne i Belgien og Frankrig.
Vi endte på en offentlig kajplads lige før sluse Marquion 2 på Canal du Nord, sammen med to belgiske lystbåde og en masse flodpramme.
Endnu en nat uden strøm. Det betyder at vi skal spare på strømmen. Vi bruger blandt andet strøm til at pumpe toiletindhold ud med, så hvis vi kan ”levere” direkte udenbords eller i en spand, så er det godt (for strømmen). Hm.
Nå, man er vel kanal-bums!
Navigatøren fik et tiltrængt bad på fordækket. Vi har en Solar-pose, som vistnok kan indeholde 15 liter vand. Hvis solen skinner, varmer den vandet op, og så er det ellers bare op med posen, og af med tøjet! Dejligt.