Kort og godt om turen:

Sådan så vores blog-forside ud inden vi tog afsted på vores kanaltur i foråret 2010:


For omkring tre år siden besluttede vi os for tage på en længere tur ad Europas indre vandveje.



Og nu er det nu!



Vi har skrabet ferie sammen og taget fire måneders orlov fra vores arbejde, så vi i alt har seks måneder til vores rådighed. Fra 1. april 2010 er vi "arbejdsfri" i seks måneder. Jubiiiii!



Planen er at vi vil få Bacchus kørt fra Veddelev havn til Korsør havn med en vognmand. Så sparer vi en lang tur rundt om Sjællands Odde.



Fra Korsør går turen sådan cirka til Rødby, over Østersøen til Lübeck, ind i kanalen bag Lübeck, ned ad Elbe-Seite-kanal, på tværs af Tyskland via Mittellandskanal, gennem Holland og Belgien og ad Meuse til Paris. Vi drømmer om at lægge Bacchus midt i Paris og holde nogle ugers ferie i selve byens hjerte. Og så skal vi jo hjem igen, så vi kan starte på arbejde den 1. oktober.



Via denne blog kan alle interesserede (familie, venner, kolleger) følge vores tur gennem Europa. Vi vil skrive logbog når vi kan komme i kontakt med "nettet".




8. maj 2010

Nichts so snell, und Baustelle

Gælder for 6. maj
Afgang fra Fuestrup med kurs mod Olfen.
Først lige en optankning af diesel ved standeren ved Bootscentret. Sikken dog en sur tankpasser. Vi købte ellers for 240 euro.
Næste udfordring var slusen i Münster. Navigatøren kaldte slusen på VHF’en, og fik fluks et eller andet helt uforståeligt svar derfra. Hun måtte så kalde igen, og ”Bitte, nicht so snell. Ich komme von Dänemark”. Intet svar – men grønt lys. Så vi gled bare ind i slusen. Og så gik det ellers laaannngggsssoommtt opad. Gad vide om de havde misforstået mig? Jeg ønskede langsom snak - ikke at komme langsomt op.
Slusen gik ellers fint. 6,2 meter opad, og vi valgte at bruge én pullert midtskibs til både for- og agter-fortøjningen. Plus bovpropel.
Så kom vi til Baustelle – det betyder byggeplads. Og det må man nok sige. Kanalen bliver udbygget og renoveret. Det er stort grej der er gang i til den slags. Vi så en spunsvæg-lamel, som stod klar til at blive banket ned. Den stak cirka 14 meter op over vandet. Og når den er banket på plads, er der kun cirka en meter synlig spunsvæg. Kineserne må gå og falde over underkanten (flip ud).
Vi valgte Olfen havn som mål. Den ligger i en blind kanal-arm (Toter Arm), og der er meget smukt. Men vi listede langsomt ind, for vi havde læst at der ikke var så dybt. Men det gik lige. Vores Nauticat stikker omkring 135 cm. Kan ikke anbefales til både med større dybgang.
Regnvejr = ingen billeder.
Vi var helt mutters alene i Olfen. Og der bliver altså bare mørkt derude på bøh-landet. Så vi låste begge døre, og lagde en jernstang klar ved kahytten – hvis der nu skulle komme nogle bøh-mænd.