Kort og godt om turen:

Sådan så vores blog-forside ud inden vi tog afsted på vores kanaltur i foråret 2010:

For omkring tre år siden besluttede vi os for tage på en længere tur ad Europas indre vandveje.

Og nu er det nu!

Vi har skrabet ferie sammen og taget fire måneders orlov fra vores arbejde, så vi i alt har seks måneder til vores rådighed. Fra 1. april 2010 er vi "arbejdsfri" i seks måneder. Jubiiiii!

Planen er at vi vil få Bacchus kørt fra Veddelev havn til Korsør havn med en vognmand. Så sparer vi en lang tur rundt om Sjællands Odde.

Fra Korsør går turen sådan cirka til Rødby, over Østersøen til Lübeck, ind i kanalen bag Lübeck, ned ad Elbe-Seite-kanal, på tværs af Tyskland via Mittellandskanal, gennem Holland og Belgien og ad Meuse til Paris. Vi drømmer om at lægge Bacchus midt i Paris og holde nogle ugers ferie i selve byens hjerte. Og så skal vi jo hjem igen, så vi kan starte på arbejde den 1. oktober.

Via denne blog kan alle interesserede (familie, venner, kolleger) følge vores tur gennem Europa. Vi vil skrive logbog når vi kan komme i kontakt med "nettet".

12. juni 2010

Sluse-nedbrud

Gælder for den 11. juni
Nu nærmer vi os Paris, så hvorfor ikke tage resten af turen i et hug?
Det er så flot at sejle på Oise. Det er en rigtig flod, som bugter sig, og der er træer på begge sider. Meget smuk tur. Og det gik rigtigt pænt stærkt derned med 12 km i timen. Så pludselig kunne vi ligesom mærke Paris trække i os.
Men men men. Den allersidste sluse inden Paris var gået i udu. Vi undrede os godt nok over at det pludselig var så lidt trafik på Oise. Men de lå alle foran eller bagved den sidste sluse, og ventede. Og ventede. Og havde vist gjort det længe.
Vi ankom til slusen klokken 17:15, og der var mange penicher og lystbåde klumpet sammen foran slusen. Da vi jo ikke har nogen stram tidsplan, valgte vi at sejle tilbage til byen Pontoise, cirka en kilometer bagud. Og vi fik en fik plads bag den hollandske båd, som vi hele dagen havde delt sluse med.
Men kajpladsen måtte vi også dele med en masse rotter:

De myldrede rundt, og gik sågar ombord på et restaurations-skib, som også lå på kajen. Der skulle vi i hvert fald ikke ind og spise!
Vi fandt en restauration i land, hvor vi spiste i stedet. Der så vi ingen rotter!